عفونی شدن زخم جراحی

افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند و در دوران نقاهت به سر می برند، بایستی همواره مراقب عفونی شدن زخم های جراحی باشند. در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی در پیشگیری از چنین عارضه ای بسیار مهم می باشد.

بسیاری از زخم های جراحی روند بهبود سریعی دارند. بعد از جراحی، زخم و بخیه باید از نظر وجود علائمی از عفونت به طور مرتب بررسی شود. حتی بررسی مواردی مانند دمای بدن نیز می تواند در تشخیص عفونت مفید باشد. حتی احتمال بروز عفونت در نواحی غیر از زخم و بخیه جراحی وجود دارد. مانند عفونت مجاری ادراری به خصوص در افرادی که بعد از جراحی باید از کاتتر استفاده کنند.

عفونی شدن زخم جراحی

در برخی موارد، مصرف آنتی بیوتیک در پیشگیری از بروز عفونت بسیار موثر می باشد.

باکتری های بسیاری در درون بدن و سطح پوست ما زندگی می کنند، برخی از آن ها برای ما مضر بوده و برخی دیگر مفید. بدن ما به طور طبیعی قادر به دفاع در برابر میکروب ها و باکتری ها می باشد، حتی پوست نیز مانع از ورود عوامل بیماری زا به درون بدن می شود. در صورتی که شکاف، زخم و بخیه بر روی پوست ایجاد شود، راه برای ورود عوامل عفونی به بدن باز خواهد شد.

احتمال عفونی شدن زخم و بخیه بعد از جراحی وجود دارد. برخی علائم و نشانه های عفونی شدن زخم جراحی عبارت است از:

– خستگی و کمبود انرژی

– تب

– گرمی ناحیه زخم

– ملتهب شدن زخم و بخیه

– قرمزی

– مشاهده ترشح از زخم

– درد

عفونی شدن زخم جراحی می تواند منجر به بروز عوارض و مشکلات جدی برای بیمار شود. عفونت می تواند ابتدا از یک ناحیه کوچک آغاز و سپس بخش هایی از پوست را درگیر کند.

زمانی که فرد در بیمارستان بستری است، پانسمان مرتب تعویض می شود و نشانه های بروز عفونت نیز مشخص خواهد شد.

زخم و بخیه نباید به هیچ عنوان لمس شوند، چرا که احتمال انتفال عفونت از انگشت ها به زخم بسیار بالاست.

در صورتی که عفونی شدن زخم تشخیص داده شود، نمونه از از سطح زخم گرفته و جهت بررسی های بیشتر و تعیین درمان مناسب، به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

عفونت، باعث می شود تا روند بهبود زخم به کندی صورت بگیرد و احتمال ایجاد اسکار نیز افزایش خواهد یافت. اما خوش بختانه، رعایت مواردی مانند شست و شوی دست ها و یا تعویض مرتب پانسمان، از جمله مواردی است که به پشگیری از عفونی شدن زخم کمک می کنند.

9 + پنج =