زخم های واسکولیتی

زخم های واسکولیتی، مجموعه ای از بیماری ها را شامل می شوند که با التهاب رگ های خونی همراه هستند. سیستم عروقی، سیستمی است متشکل از رگ های خونی موجود در بدن، سرخرگ هایی که خون حامل اکسیژن را به بافت های بدن می رسانند، و سیاهرگ هایی که اکسیژن را از بافت می گیرند و به قلب می فرستند.

زخم های واسکولیتی، امروزه بسیار شایع شده اند و درمان فوری آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. این زخم ها در واقع، مجموعه ای از بیماری های التهابی هستند که بر روی رگ های ریز بدن، از جمله مویرگ ها، سرخرگ ها و وریدها نیز تاثیر می گذارند.

زخم های واسکولیتی

علت بروز زخم های واسکولیتی

با این که علت اصلی بروز و تشکیل زخم های واسکولیتی به طور کامل مشخص نیست، اما می توان گفت که واکنش های ایمنی غیر طبیعی و التهاب رگ های خونی دو عامل موثر در تحریک ایجاد این زخم ها هستند.

سه علت اصلی التهاب رگ ها عبارتند از:

– آسیب دیواره رگ ها توسط عوامل بیماری زای خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها

– فعال شدن برخی آنتی بادی هایی که به طور مستقیم باعث آسیب دیواره رگ ها می شوند

– فعال شدن پادتن هایی مانند کمپلکس های پروتئینی که باعث فعال شدن واکنش های التهابی می شوند

· ابتلا به هپاتیت B

· سرطان

· تماس با مواد شیمیایی مضر

· ابتلا به بیماری های روماتوئیدی مانند لوپوس

از جمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به این زخم ها را افزایش می دهند.

زخم های واسکولیتی عمدتا در قسمت های تحتانی پا و انگشت ها دیده می شوند، با این حال این زخم ها می توانند ریه ها، کلیه ها، عضلات و پوست هر ناحیه ای از بدن را درگیر کنند.

تشخیص و ارزیابی بالینی

شدت زخم های واسکولیتی، با توجه به پارامترهای زیر تعیین می شود:

– محل ایجاد زخم (پا و یا انگشت)

– ظاهر لبه های زخم (برآمده و یا صاف). این مورد به تشخیص نوع زخم  شریانی و وریدی) کمک می کند

– میزان درگیری استخوان و تاندون

– مشاهده ترشح که نشانه ای است ار عفونت

از علائم این زخم می توان به ضعف، بی حالی، خستگی و کاهش وزن اشاره کرد.

درمان زخم های واسکولیتی

مصرف داروهای کورتونی راه درمان زخم های واسکولیتی می باشد. این داروها به سرکوب سیستم ایمنی کمک می کنند و جلوی پیشرفت بیماری را می گیرند.

Source: https://healthtimes.com.au/hub/wound-care/59/guidance/healthinsights/what-are-vasculitic-ulcers/2233/