زخم های دیابتی

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، باید نسبت به هر گونه زخم به خصوص در نواحی مانند پاها اهمیت دهند. حتی زخم های کوچک و جزئی، در صورت عدم درمان و رسیدگی می توانند تبدیل به زخم بزرگ و مزمنی شود که پروسه درمان پیچیده تری دارند.
عدم کنترل سطح قند خون می تواند منجر به بروز عوارض بعدی در افراد مبتلا به دیابت شود. در صورتی که بیمار اهمیتی به ایجاد تغییر در سبک زندگی خود و کنترل بیماری ندهد، قطعا دیگر راهی برای پیشگیری از بروز عوارض وجود نخواهد داشت.

زخم های دیابتی

علت بروز زخم های دیابتی

یکی از مهم ترین نگرانی ها در خصوص بیماری دیابت، کند بودن روند بهبود زخم ها می باشد. این تاخیر به دلیل ابتلا به بیماری های شریان محیطی و یا نوروپاتی (آسیب های عصبی) است. در این بیماری، رگ های خونی موجود در نواحی مختلف بدن به خصوص اندام های تحتانی (پاها) تنگ می شوند و در نتیجه، از میزان خون جریانی نیز کاسته خواهد شد. در چنین شرایطی، علاوه بر خون، اکسیژن و مواد مغذی کمتری به بافت های بدن و اعصاب می رسد و شاهد به تاخیر افتادن روند بهبود زخم نیز خواهیم بود.
به مرور زمان، شاهد بروز عوارض و مشکلاتی مانند آسیب رگ ها، کاهش حساسیت نسبت به درد و لمس خواهیم بود.
زخم ها دو منشاء داخلی و خارجی دارند. زخم هایی مانند بریدگی ها و سوختگی ها که منشا خارجی دارند، باید اهیمت داده شوند و عدم درمان آن ها می تواند منجر به بروز عوارض و مشکلات بعدی شود.
زخم هایی مانند رشد ناخن ها در داخل گوشت، جراحات پوستی و یا میخچه که منشا داخلی دارند، پوست و بافت نرم اطراف را درگیر می کنند و احتمال بروز عفونت باکتریایی در چنین زخم هایی بالاست.

زخم های دیابتی چه علامت و نشانه هایی دارند؟

– این زخم ها گاهی با درد همراه هستند و گاهی بیمار متوجه هیچ گونه دردی نخواهد شد
– التهاب
– نشانه هایی از عفونت از قبیل ترشح، بوی بد از زخم و بافت مرده
– احساس کرختی و بی حس شدن برخی نواحی به دلیل آسیب عصبی
– تب (به خصوص هنگام عفونت)
از آن جایی که بالا رفتن سطح قند خون علت اصلی بروز دیابت می باشد، عدم کنترل سطح قند خون باعث به تاخیر افتادن روند بهبود زخم و افزایش احتمال عفونی شدن زخم می شود. چاقی و اضافه وزن، ابتلا به برخی بیماری ها مانند ایدز و بالا بودن سطح کلسترول، احتمال بروز زخم های دیابتی را افزایش می دهند.

درمان زخم های دیابتی

در صورت بروز زخم های دیابتی، رعایت اقدامات زیر همواره توصیه می شود:
– شست و شو و تمیز نگه داشتن زخم
پانسمان نوین زخم و تعویض مرتب و به موقع آن
– مصرف آنتی بیوتیک(در صورتی که احتمال عفونی شدن زخم داده شود)
– دبرید زخم و برداشت مواد زائد و عفونی از روی زخم

پیشگیری از بروز زخم دیابتی، یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید به آن اهمیت داده شود. به همین خاطر، اقدامات زیر به منظور پیشگیری از بروز زخم های دیابتی توصیه می شود:
– کنترل دیابت با رعایت مواردی مانند تغییر سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، اهمیت دادن به ورزش، کنار گذاشتن سیگار و دخانیات
– بررسی مداوم و روزانه پاها
– کوتاه نگه داشتن ناخن ها