زخم های بدخیم

زخم های بدخیم، زخم هایی هستند که در اثر حمله و هجوم سلول های سرطانی به اپی تلیوم پوست ایجاد می شوند. این زخم ها به تدریج رگ های خونی و لنفاوی را درگیر، و به بخش اپی درم پوست نیز نفوذ می کنند. نتیجه چنین حالتی، کاهش خونرسانی و تغذیه رسانی به ناحیه درگیر و مرگ بافت (اصطلاحا نکروز بافت) می باشد.

هدف از درمان زخم های بدخیم، کنترل علائم و بهبود کیفیت زندگی بیمار می باشد.

علت بدبو شدن این زخم ها تجمع باکتری ها در بافت زخم می باشد. جهت کنترل بوی بد زخم، اقدامات زیر در نظر گرفته می شود:

–              کنترل ترشح با استفاده از پانسمان های هیدروکلوئیدی و تعویض مرتب پانسمان

–              مصرف آنتی بیوتیک که اغلب مترونیدازول برای بیمار تجویز می شود

–              انجام سایر درمان ها مانند شیمی درمانی و یا رادیوتراپی

جهت تسکین درد زخم های بدخیم، مصرف اپوئیدها هر چهار ساعت یک بار برای فرد در نظر گرفته می شود.

در برخی موارد، دبرید و برداشت مواد زائد و مرده از روی زخم، انجام می شود.

درمان زخم های بدخیم

معمولا درمان زخم های بدخیم به دلیل محل تشکیل شان، بوی بد و ترشح، کمی سخت می باشد. هر یک از زخم های بدخیم علامت و نشانه های خاص خود را دارند. درمان این قبیل زخم ها بر اساس علت بروزشان در نظر گرفته خواهد شد.

• مصرف داروهای ضد سرطان به کنترل علائم این قبیل زخم ها کمک می کند.
  • درمان اولیه می تواند شامل جراحی جهت کاهش توده سرطانی، دبرید زخم و یا بهبود ظاهر زخم باشد

برای مشاوره و درمان انواع زخم با کلینیک زخم هانی تماس حاصل فرمایید، شماره های تماس با مرکز درمان زخم هانی

در طول درمان، موارد زیر باید در نظر گرفته شوند:

–              مرطوب بودن محیط زخم جهت تسریع روند بهبودی

–              عدم استفاده از محصولاتی مانند گاز، چرا که به بستر زخم می چسبند و هنگام تعویض باعث آسیب بافت زخم و خونریزی خواهند شد

–              مدت زمان استفاده از پانسمان نباید از تایم مجاز بیشتر شود

–              جهت پیشگیری از خیس شدن پانسمان و تراوش ترشح، می توان از پانسمان محافظ و ثانویه استفاده کرد.

در صورتی که میزان ترشح زخم کم باشد، استفاده از پانسمان های هیدروژل، هیدروکلوئیدها و نوارهای نسبتا نفوذپذیر توصیه می شود.

در زخم هایی که میزان ترشح بالاست، استفاده از پانسمان های آلژینات، فوم ها و گاز توصیه می شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از پانسمان های هیدروژل، باعث افزایش میزان ترشح خواهد شد. به همین خاطر، هنگام استفاده از این نوع پانسان، زخم باید کاملا خشک باشد.

نتیجه گیری

–              زخم بدخیم، نتیجه هجوم سلول های سرطانی به اپی تلیوم، نفوذ و درگیری لایه های عمقی تر و در نهایت نکروز بافت می باشد.

–              هدف از درمان زخم بدخیم، بهبود کیفیت زندگی بیمار، کنترل درد، ترشح و بوی بد زخم می باشد.

Source: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3303648/

Source: http://www.wrha.mb.ca/professionals/woundcare/files/08MalignantWounds.pdf

پانزده − 3 =