زخم بستر

زخم بستر به جراحت هایی گفته می شود که در پوست و بافت های زیرین ایجاد شده و بر اثر فشار پیوسته به پوست ایجاد می شود. زخم های بستر معمولاً در قسمت هایی که پوست بر روی استخوان قرار دارد ، مانند پاشنه، قوزک، لگن و استخوان انتهایی ستون فقرات، ایجاد می شود.

افرادی که با محدودیت حرکتی مواجه اند یا افرادی که بیشتر مواقع بر روی صندلی نشسته یا خوابیده اند، بیشتر در معرض زخم بستر می باشند. زخم های بستر به سرعت پیشرفت می کنند. اغلب زخم های بستر به درمان پاسخ داده و بهبود می یابند ولی برخی از زخم ها نیز هیچ گاه به طور کامل بهبود نمی یابند.

می توان اقداماتی جهت پیشگیری از زخم بستر و یا بهبود سریع تر آنها انجام داد.

علائم زخم بستر

علائم هشدار زخم بستر به شرح زیر است:

• تغییر در بافت و یا رنگ پوست
  • ورم ناحیه
  • ترشحات مشابه چرک
  • ناحیه ای از پوست که خنک تر یا گرم تر از باقی نواحی می باشد.
  • حساسیت ناحیه ای از پوست

زخم های بستر با توجه به عمق زخم، شدت زخم و دیگر خصوصیت ها ، در یکی از درجات زخم دسته بندی می شوند. درجات آسیب به بافت و پوست را می توان از قرمزی تا جراحت های عمیق که ماهیچه ها و استخوان ها را درگیر می کند، دسته بندی کرد.

محل های رایج زخم بستر

افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، زخم بستر معمولاً در یکی از محل های زیر اتفاق می افتد:

• دنبالچه یا باسن
  • تیغه شانه و ستون فقرات
  • پشت ران ها و بازوان که بر روی صندلی قرار دارند.

افرادی که باید در تخت استراحت کنند ، زخم بستر معمولاً در یکی از محل های زیر اتفاق می افتد:

• پشت یا اطراف سر
  • تیغه های شانه
  • لگن، پایین کمر یا دنبالچه
  • پاشنه ، قوزک پا و پوست پشت زانو

در صورتی که با علائم زخم بستر مواجه شدید، سعی کنید وضعیت خود را تغییر دهید تا از فشار وارده بر ناحیه کم شود. در صورتی که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت علائم بهبود نیافت، به پزشک مراجعه شود. و در صورتی که با علائم عفونت مانند تب، ترشحات چرک مانند، بوی بد ، افزایش قرمزی پوست ، گرما و ورم کردن ناحیه مواجه شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

علت ایجاد زخم بستر

زخم بستر به دلیل فشار وارده بر پوست به وجود آمده که بر روند جریان خون اختلال ایجاد می کند. ایجاد زخم های بستر که به دلیل حرکات محدود می باشند، می توانند پوست را آسیب پذیر کرده و زخم ایجاد شود.

از علل ابتدایی ایجاد زخم بستر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• فشار . فشار پیوسته به قسمتی از بدن می تواند موجب کاهش جریان خون به بافت ها شود. جریان خون موردی ضروری برای رساندن اکسیژن و مواد غذایی به بافت های بدن می باشد. بدون این مواد غذایی ضروری و اکسیژن ، بافت و پوست ناحیه آسیب دیده و در نهایت از بین می رود.
  • اصطکاک . اصطکاک زمانی رخ می دهد که پوست بدن مداوماً بر روی تخت یا لباس کشیده می شود. این مورد می تواند پوست ناسور را آسیب پذیر تر کند. مخصوصاً زمانی که پوست مرطوب است.
  • شکاف . شکاف زمانی رخ می دهد که دو سطح در جهت مخالف هم حرکت کنند. برای مثال زمانی که تخت در حالت بالا قرار دارد، دنبالچه به سمت پایین کشیده می شود، در حالی که پوست ثابت است. به این ترتیب بافت زیرین پاره می شود.

تشخیص زخم بستر

برای تشخیص زخم بستر و میزان وخیم بودن زخم، پزشک نگاه دقیقی به پوست می اندازد تا زخم را تشخیص دهد. با این بررسی می تواند درجه زخم را تشخیص دهد و تشخیص درجه ی زخم می تواند به انتخاب بهترین روش درمانی کمک کند. همچنین یک آزمایش خون کلی جهت تشخیص سلامت فرد می تواند انجام گیرد.

درمان زخم بستر

درمان زخم بستر شامل کاهش فشار وارده بر زخم ، مراقبت از زخم ها ، کنترل درد ، پیشگیری از عفونت و رعایت یک رژیم غذایی سالم می باشد.

برای درمان زخم بستر می بایست یکسری موارد زیر رعایت شود:

• برنامه ریزی روند درمانی برای بیمار
  • یافتن پزشک و متخصص در زمینه ی مراقبت از زخم
  • بررسی زخم توسط پزشکانی که در رابطه با مراقبت و کنترل زخم ها دوره دیده اند.
  • کار با یک فیزیوتراپ که حرکت کردن را بهبود بخشد و کیفیت سطوح نشستن و خوابیدن را بررسی کند.
  • رعایت توصیه های متخصص تغذیه که از جهت دریافت مواد غذایی مورد نیاز بدن، اطمینان حاصل شود.
  • تحت نظر یک متخصص پوست قرار گرفتن

اولین اقدام در بهبود و درمان زخم بستر، کاهش فشار وارده و اصطکاک ایجاد شده است. از جمله روش های کاهش فشار می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

• تغییر وضعیت . تغییر وضعیت می تواند کمک زیادی به فرد کرده و تعداد دفعات تغییر وضعیت بستگی به کیفیت سطح دارد. به طور کلی در صورتی که فرد از ویلچر استفاده می کند، هر ۱۵ دقیقه یک بار وزن را از روی آن بردارد. در صورتی که در تخت دراز کشیده ، هر دو ساعت وضعیت خود را تغییر دهد.
  • استفاده از سطوح حمایتگر . از تخت یا کوسن های مخصوصی که از نقاط آسیب پذیر بدن حمایت می کنند، می توان بهره گرفت.

اقدام بعدی در درمان زخم بستر می تواند تمییز کردن و پوشاندن زخم ها با پانسمان باشد. در صورتی که زخم باز نمی باشد، می توان با آب و مایع دست شویی زخم را شست شو داد. ولی در صورتی که زخم باز است، از آب یا آب نمک ، هر بار که پانسمان عوض می شود استفاده شود. همچنین استفاده از بانداز می تواند به مرطوب ماندن ناحیه و پیشگیری از عفونت ها کمک کند.

برای بهبود زخم ها ، نیاز است تا زخم از هر گونه بافت مرده یا عفونی یا تخریب شده عاری باشد. برداشتن این ضایعات می تواند به روش های گوناگونی مانند بریدن ضایعه انجام گیرد.

همچنین از داروهای مسکن جهت کاهش و کنترل درد و داروهای آنتی بیوتیک جهت پیشگیری و درمان عفونت استفاده می شود.

2 thoughts on “زخم بستر

1. نیما - بهمن ۷, ۱۳۹۷ در ۱:۱۲ ب.ظ

سلام ، کبودی بی دلیل می تونه به معنی شروع کننده زخم بستر باشه ؟

• wound - بهمن ۷, ۱۳۹۷ در ۱:۲۸ ب.ظ

بله این امکان وجود دارد . افراد سالمندکه مجبور هستن زمان زیادی را در رختخواب باشند، بیشتر مستعد مبتلا به زخم بستر هستند.

دو × 4 =