درمان زخم

زخم، جراحی است که در اثر آسیب و خراش پوست و یا بافت های نرم زیرین ایجاد می شود. درمان زخم بر اساس شدت آسیب و نوع زخم در نظر گرفته می شود. در بسیاری از موارد، زخم های جزئی و برش ها به راحتی و با درمان های خانگی، بهبود می یابند. اما در جراحات شدید و یا عفونی شدن زخم، اقدامات درمانی خاصی نیاز می باشد.

درمان زخم

در درمان زخم، موارد زیر را بایستی در نظر داشته باشید:

· وارد آوردن فشار به زخم، جهت قطع خونریزی

جهت انجام این کار، ابتدا بایستی دست ها تمیز شسته شوند، و با استفاده از پانسمان استریل، بر روی زخم فشار داده شود تا با ایجاد لخته، خونریزی نیز قطع شود. شست و شوی دست ها از انتقال عفونت به زخم پیشگیری می کند.

· شست و شوی زخم

زخم بایستی با آب و صابون تمیز شسته شود، تا هر گونه مواد زائد و آلوده از روی آن برداشته شود. این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از شست و شو، زخم و پوست اطراف آن بایستی کاملا خشک شود. جهت تمیز کردن زخم، هرگز از پنبه استفاده نکنید، چرا که احتمال چسبیدن پنبه به زخم و بروز عفونت، در چنین حالتی بسیار بالاست.

· پیشگیری از بروز عفونت با مصرف آنتی بیوتیک

بعد از قطع خونریزی و شست و شوی زخم، معمولا جهت پیشگیری از بروز عفونت، کرم های آنتی بیوتیک توصیه می شود.

· استفاده از پانسمان های مناسب

پانسمان کردن زخم، از جمله مواردی است که از ورود عوامل بیماری زا به زخم و عفونت پیشگیری می کند. پانسمان، با توجه به نوع زخم و محل تشکیل آن، در نظر گرفته می شود. در خصوص استفاده از پانسمان، به موارد زیر توجه داشته باشید:

– پانسمان نباید به قدری محکم بسته شود که مانع از گردش جریان خون شود.

– پانسمان بایستی به طور مرتب و روزانه تعویض شود، تا از بروز عفونت پیشگیری به عمل آید. در صورتی که پانسمان خیس و یا کثیف شود، تعویض پانسمان نیاز می باشد.

– هنگام استحمام، بهتر است از پانسمان ضد آب دیگری استفاده شود، تا از خیس شدن پانسمان پیشگیری شود.

· بررسی دائمی زخم

برخی از زخم ها بیشتر در معرض عفونت قرار دارند، به همین خاطر بررسی دائمی زخم و مشاهده علائمی از عفونت بسیار مهم می باشد. برخی علائم عفونت عبارت است از:

– افزایش درد

– تورم