درمان زخم گاز گرفتگی

با گذشت زمان شاهد موارد متنوع و پیچیده ای از گاز گرفتگی توسط جانوران و انسان ها هستیم . جانوران چه وحشی و چه اهلی ، چه در طبیعت و یا آن ها که در منزل نگهداری می شوند، می توانند مشکلات عمده ای ایجاد کنند . در مورد نحوه برخورد درمانی با چنین موارد، اداره و درمان زخم ، مصرف آنتی بیوتیک پیشگیرانه و در نظر گرفتن خطر ها، با چالش های عمده ای رو به رو هستیم.
گاز گرفتگی توسط انسان مقوله متفاوتی را تشکیل می دهد که علاوه بر مسائل فوق ، خطر انتقال بیماری های عفونی جدی چون انواع ویروس هپاتیت، ویروس نقص ایمنی انسان(HIV) و عوامل میکروبی دیگر برای هر دو فرد گاز گرفته و گاز گرفته شده را نیز مطرح می نماید .
به نظر می رسد سگ بیشترین موارد را که منجر به مراجعه فرد به مرکز درمانی زخم میشود را شامل شده و همچنین سگ های ولگرد مهمترین تهدید در انتقال بیماری هاری به انسان محسوب می شود . بیشترین میزان بروز در پسر های ۵-۹ سال میباشد که توسط سگ گاز گرفته می شوند و برای درمان زخم به کلینیک زخم مراجعه میکنند.

برخورد با گاز گرفتگی

مهمم ترین نکته در درمان زخم گاز گرفتگی این است که زخم ایجاد شده در درجه اول ، نباید با چشم برخورد داشته باشد. سپس لازم است موارد دیگر زیر از جمله احتمال آسیب ستون مهره ها، راه هوایی، تنفس و وضعیت گردش خون و ترومای بسته به قفسه سینه، شکم و یا لگن بررسی شود .
اصول برخورد با زخم ایجاد شده با استناد به سایر زخم ها پایه گذاری شده است.
بسیاری از گازگرفتگی ها، خراشیدگی های سطحی بدون نفوذ به عمق پوست ایجاد می کنند، احتمال عفونت چنین زخم هایی پایین می باشد .

پوست آسیب دیده مستعد عفونت با هر نوع ویروس ، باکتری و یا قارچ است که می تواند ازطریق بزاق یا ترشحات بینی عامل گزش، فلور پوستی قربانی یا محیط اطراف ، وارد آن شود، بیشترین پاتوژن های جدا شده از زخم های عفونی شده ، مطابق با فلور پوستی قربانی است و عوامل میکروبی موجود در بزاق جانور گزنده به صورت ثانویه به آن اضافه می شود.
زخم های ناشی از گاز گرفتگی ، تمیز نبوده حاوی بافت له شده و مرده می باشند . نقش دبریدمان در از میان برداشتن باکتری ها، لخته ها و… مهمتر از شستشو بوده، یک زخم با لبه های تیز به سادگی قابل ترمیم و سریعا قابل بهبود با اسکار کوچکتری است.

بستن زخم و خطر عفونت

معمولا زخم های ناشی از گاز گرفتگی را نباید بخیه کرد و زخم جهت خارج شدن عفونت احتمالی باید باز باشد. تصمیم گیری در مورد نحوه ترمیم زخم و تجویز آنتی بیوتیک به عوامل پیچیده ، متعدد و فراوانی بستگی دارد که لازم است در هر فرد توسط کلینیک زخم در این زمینه بررسی شود.

هفت − 3 =